dźwig

Zawiesia pasowe umożliwiają przemieszczanie różnego rodzaju ładunków na hakach nośnych dźwignic lub innych urządzeniach transportu bliskiego. Bez nich nie byłoby to możliwe, dlatego w tym artykule omówimy, czym dokładnie są zawiesia pasowe oraz w jaki sposób można je wykorzystać.

Co to są zawiesia pasowe?

Wykonuje się je ze specjalnych taśm syntetycznych, które muszą być zgodne z normą PN-EN 1492-1. Tym samym oczekuje się od nich dużej nośności oraz wytrzymałości. Z tego też powodu taśmy stosowane do produkcji, na końcowym etapie zszywa się ze sobą. Różnią się one między sobą przede wszystkim konstrukcją i można je podzielić na jednowarstwowe i składające się z dwóch warstw. Warto zaznaczyć, że w przypadku szczególnie wymagających czynności, mogą być wykorzystywane zawiesia pasowe, które mają trzy lub cztery warstwy. Do najpopularniejszych można zaliczyć jednocięgnowe — zakończone po obydwu stronach pętlami.

Wybieramy najlepsze zawiesia pasowe

Przede wszystkim, warto zaznaczyć, że dobiera się je po uwzględnieniu kilku istotnych kwestii. Wśród nich można wymienić: środowisko pracy zawiesia, poziom zaawansowania i intensywność pracy, a także właściwości ładunku, który będzie przenoszony.

Zawiesia pasowe są zawiesiami charakteryzującymi się najmniejszym udźwigiem wśród dostępnych na rynku. Gdy je wybieramy, zwróćmy uwagę, że są mniej odporne na wpływ skrajnych temperatur niż na przykład zawiesia stalowe. Często jednak są lepszą opcją. Przykładem jest podnoszenie i transportowanie ładunków, które są podatne na uszkodzenie mechaniczne. 

Zawiesia pasowe — jak używać?

Kluczowym parametrem zawiesia jest jego udźwig. Zaznaczmy, że zawiesia pasowe wykorzystuje się są do ładunków, które nie przekraczają masy 20 ton. Produkuje się je w różnych kolorach i każdy z nich odpowiada dopuszczalnemu obciążeniu roboczemu, czyli w skrócie DOR. Zawiesie pasowe powinno się dobrać także do udźwigu dźwignicy wykorzystywanej do pracy. Kolor zawiesia będzie określał też szerokość taśmy. Poniżej wyjaśniamy, co oznaczają konkretne kolory: 

  • fioletowy – udźwig w przedziale 1-2 t, szerokość taśmy 30 mm,
  • zielony – udźwig w przedziale 2-4 t, szerokość taśmy 60 mm,
  • żółty – udźwig w przedziale 3-6 t, szerokość taśmy 75-90 mm,
  • szary – udźwig w przedziale 4-8 t, szerokość taśmy 120 mm,
  • czerwony – udźwig w przedziale 5-10 t, szerokość taśmy 150 mm,
  • brązowy – udźwig w przedziale 6-12 t, szerokość taśmy 180 mm,
  • niebieski – udźwig w przedziale 8-16 t, szerokość taśmy 240 mm,
  • pomarańczowy – udźwig w przedziale 10-25 t, szerokość taśmy 300 m.

Zawiesia pasowe — jak stosować?

Sposób opasania i podwieszenia

Przede wszystkim zawiesie pasowe powinno być dobierane również na podstawie rodzaju opasania, a także sposobu podwieszenia. Gdy zawiesimy zawiesie w linii  prostej pod kątem 0 stopni, współczynnik nośności będzie wynosić 1. W przypadku opasania zawiesia na ładunku będzie to wartość 0,8. Z kolei, gdy podnosimy ładunek za dwa uchwyty, współczynnik wyniesie 2,0.

W celu poprawnego dobrania zawiesia do ładunku oraz konkretnego sposobu podwieszania należy bezwzględnie  przemnożyć wytrzymałość jednostkową pasa na podstawie współczynnika DOR. Mnożymy ją przez ilość warstw, które ma zawiesie i przez współczynnik podwieszenia. Wszelkie niezbędne dla nas informacje, możemy zazwyczaj znaleźć na metce konkretnego zawiesia pasowego. Gdy podnosimy ładunki mające ostre krawędzie, najlepszym rozwiązaniem będzie użycie zabezpieczenia taśmy z tworzywa PVC lub ze specjalnego materiału DOLEX. Można z powodzeniem znaleźć pasy taśmowe, które są przystosowane do pracy z ostrzejszymi ładunkami. Kolejnym sposobem dobrym na zabezpieczenie pasów, który ochroni je przed ewentualnym znacznym uszkodzeniem podczas eksploatacji, będą specjalne obszywki na uszach. Wydłużają one  eksploatację, tym samym chroniąc zawiesie pasowe przed uszkodzeniem mechanicznym jego włókien w czasie wykonywania pracy.